İyi Tasarım İzmir kapsamında EGSD'den panel

İzmir Büyükşehir Belediyesi öncülüğünde, kentin tasarım yönünü vurgulamak üzere faaliyetler geliştiren İzmir Akdeniz Akademisi, kentimizde tüm disiplinlerdeki tasarım faaliyetlerini bir arada toplamak amacıyla sekiz yıldır İyi Tasarım İzmir etkinliğini gerçekleştiriyor.

İyi Tasarım etkinliklerinin sektörel paydaşı olarak her yıl katkı koyan Ege Giyim

Sanayicileri Derneği (EGSD) bu yıl, “Modanın Dijital Dünya ile Uzlaşması” adlı panelin

ev sahipliğini üstlendi. Moderatörlüğünü İzmir Ekonomi Üniversitesi Tekstil ve Moda

Tasarım Bölümü Öğretim Üyesi Şölen Kipöz’ün yaptığı panele Sun Tekstil Tasarım

Müdürü Fulya Peker Kutluk, Sürdürülebilirlik Danışmanı Mahmut Demirkapı, Hugo

Boss Teknik Ürün Tasarımı Lideri Zeynep Bağdatlı, Polytropon Pazarlama ve Satış

Müdürü Rıza Temel konuşmacı olarak katıldı.

 

Ertuğrul: “Dijital dönüşümü yapamayanlar elenecek”

 

Panelin açılışında konuşan EGSD Yönetim Kurulu Başkanı Hayati Ertuğrul, İzmir’in

tasarım ile anılması hedefi doğrultusunda önemli olduğunu düşündüğü İyi Tasarım

İzmir etkinliğine, Ege Giyim Sanayicileri Derneği olarak ilk yılından beri katılım ve

destek sağladıklarını söyledi.

Bu yıl ana tema olarak belirlenen “UZLAŞMA” başlığı çerçevesinde “Modanın Dijital

Dünya ile Uzlaşması” konulu paneli planladıklarını ifade eden EGSD Başkanı Ertuğrul,

Dünya gündeminde olan dijitalleşmenin, hazır giyim ve tekstil sektörü ile uzlaşma

sürecini bu panelde değerlendirmek istediklerini söyledi.

Dijitalleşmenin sürdürülebilirlik üzerinde olan olumlu etkisinin büyük önem taşıdığını

belirten Ertuğrul, “Dünyanın bugün en önemli gündem maddesi haline gelmiş olan

“dijitalleşme ve sürdürülebilirlik” tekstil ve hazır giyim sektörlerinin uzun zamandan

beri gündemindedir. Moda endüstrisinin ülkemiz ihracatındaki yeri çok büyüktür.

Sürdürülebilir üretim sürecine ve dijital dönüşüme ayak uydurmayanlar bu sürecin

dışında kalacaktır. O nedenle süratli bir şekilde buna entegre olmamız gerekmektedir”

diye konuştu.

 

Kipöz: “Avatar defileler zamanındayız”

 

Panelin moderatörlüğünü yapan İzmir Ekonomi Üniversitesi Tekstil ve Moda Tasarım

Bölümü Öğretim Üyesi Şölen Kipöz, panelin açılışında hazır giyim endüstrisinde

dijitalleşme dönüşümünün genel bir manzarasını sundu. Veri çağının ve yapay zeka

ekonomisinin moda üzerindeki etkisine değinen Kipöz, giysi imalatında akıllı

fabrikalar, otomasyon, üç boyutlu modelleme, tasarımda yapay zeka ve pazarlamada

artırılmış gerçeklik ve dijital etiketlerin benimseneceğine dikkat çekti. Yapay zekanın

yükselmesinin yarattığı etik ve sosyal risklere değinen Kipöz, sanayi devriminde

makinelerin etkisinin de benzer endişelere neden olduğunu söyledi. Modada ,

pandemi öncesi, dijital baskılar üç boyutlu yazıcılar, susuz boyanan kumaşlar, ütüye

ihtiyaç duymayan kendi kendini temizleyen giysilerle gözlenen teknolojik yenileşimin

pandemi sonrası ivme kazanarak, avatarlarla yapılan defilelere ve nihayetinde yapay

zeka uygulamalarına evrildiğini vurguladı.

 

Kutluk: “Dijital tasarım artık iş yaşamının içinde”

 

Sun Tekstil Tasarım Müdürü Fulya Peker Kutluk, ciddi bir dijital dönüşüm içinde

olduklarını ifade ederek dijitalleşmenin tasarım dünyasında olması gerektiğini söyledi.

Tasarım penceresinden bakıldığında üç boyutlu dijital tasarımın iş yapış biçimlerini

dönüştürdüğünü söyleyen Kutluk, müşterilere üç boyutlu tasarımları sunmaya

başladıklarını ifade etti. Hayal edilen ürünün neredeyse bitmiş halini ekranlarda

görmenin üretim aşamasında karara etki ettiğini ifade eden Kutluk, dijitalleşmenin

kaçınılmaz olduğunu vurguladı.

 

Demirkapı: “Tasarımda dijitalleşme kaçınılmaz”

 

Sürdürülebilirlik Danışmanı Mahmut Demirkapı ise dünyanın bir dönüşüm içinde

olduğunu söyledi. Şirketlerin bir kar merkezi olduğunu ancak aynı zamanda topluma

fayda sağlayan, toplum için iyi faaliyetler sağlayan kurumlar olma yolunda

ilerlediklerini vurguladı.Tüm ülkelerin, STK’ların markaların, şirketlerin, kurumların çevresel dönüşüm içinde ilerlediğini vurgulayan Demirkapı, “İklim krizinin bunu tetiklediğini söyleyebiliriz. 2030 yılında bambaşka konuları konuşacağız. Üçüncü boyut ise dijital dönüşüm. Tüm şirketlerin ürettikleri ürün, süreç ve sistemleri nasıl sayısal hale getirip ölçebiliriz, daha hızlı bir ürün üretimini nasıl sağlayabiliriz bunun düşüncesi içindeyiz” dedi.

 

Tekstil ve hazır giyimde dijital dönüşümün diğer sektörlere göre biraz geri kaldığını

söyleyen Demirkapı, “Ancak bu dönüşümün meyveleri son birkaç yıldır toplanmaya

başladı. Tasarım gerçekten sayısal olabilir mi, bir ürünü sayısal olarak sunabilir miyiz?

Son tüketiciye kadar dijital olarak ürün pazarlanabilir mi, bunun yanıtı birkaç yıl içinde

herkes evet diyecek. Şimdi bazı tartışmalar olsa da birkaç yıla tartışma bile

kalmayacak. Tasarımın içinde sanat da olsa, kesinlikle dijitalleşecek” diye konuştu.

 

Temel: “3D Designer artık bir sıfat oldu”

 

Polytropon Pazarlama ve Satış Müdürü Rıza Temel ise yazılımların tekstil ve tasarım

sürecine etkisini anlattı. Tekstil firmalarının dijitalleşme noktasında diğer sektörlerden

farklı olmadığını ancak insan vücudu ile kumaşın dijitalleştirmesinin biraz daha uzun

süre aldığını söyledi. Bugün ise bilgisayar teknolojisi ve yazılımlar ile bunun

başarılabildiğini söyleyen Temel, “Pandemiden sonra bu süreç daha da ivme kazandı.

İnsan vücudu için de avatarlar geliştirildi. Sınırları zorlamadan sınırın dışını

göremezsiniz. Bu programların şirketlerde oturması ile insanlar artık kendilerine 3D

Designer demeye başladı” diye konuştu.

 

Bağdatlı: “2017 yılından beri 3D kullanıyoruz”

 

Hugo Boss Teknik Ürün Tasarımı Departmanı Takım Lideri Zeynep Bağdatlı ise Hugo

Boss olarak 2017 yılından itibaren 3D kullanmaya başladıklarını söyledi. 2D

kullanıcılarına 3D eğitimleri aldırdıklarını söyleyen Bağdatlı, “Departman içinde 2 tip iş

var, dijital showroom için yapılan dijital üretimler, bir de prototip için yapılan dijital

üretimler var. Çok fazla kalıp bilgisi olmayan arkadaşlarımız showroom için çalışırken,

kalıp tecrübesi olan arkadaşlarımız prototip için üretim yapıyor” dedi. 3D için bir

laboratuvar oluşturduklarını söyleyen Bağdatlı, “3 bin materyal için bir dijital veri

tabanı oluşturduk. Koleksiyonun yüzde 65’ini bu şekilde değerlendiriyoruz. Hedefimiz

her ürün için bir dijital ve bir gerçek prototip yaratmak. 2024 yılının ilk bölümünde

bunun ölçümünü de hedefliyoruz” diye konuştu.

 --